Wednesday, July 31, 2013

Ramadhan ke 22

Hari ni merupakan Ramadhan yg ke-22. Maknanya tinggal lg 7 hari nak menyambut Hari Raya. Yeay!. Pejam pelik pejam pelik mcm sekejap je kan. Xsabar nak bercuti 5 hari dengan bergaji. Bulan Ramadhan tahun ni berbeza sedikit dr tahun lepas sbb malam - malam aku kerje dgn aunty V. Bulan puasa ni sume nak balik awl. Ye la kene masak kan. Aku ni sbb x kawen lg, so ade mak la yg masakkan. Hahaha. Nasib adew aunty V sanggup switch waktu kerja pg tukar ptg. Pukul 8 pulak bibik datang. Sejak 3 bulan lepas adw bibik buat part time. Bibik yg masakannya sgt sedap sehingga aku menyuruh membuat sambal belacan 1 tupperware. Tapi sehingga sekarang sambal belacan tu x habis akibat ketamakan. Pukul 6.45 aku kene tutup kedai & pukul 8 bukak balik. Letih sikit tapi best sbb dapat balik rumah. Mane nak dpt bos yg sporting gile waktu berbuka kedai tutup? Bgtau aku cepat!. Kalau tahun lepas kene tunggu bos aku si Uncle J dtg baru boleh balik. Tahun ni aku diberi kepercayaan. Ceh mcm poyo la pulak aku nie kan!

Sepanjang 22 hari berpuasa, baru 4 kali la aku pergi bazaar Ramadhan kat taman aku ni. Aku pergi first day puasa dgn kwn aku. Itupun sbb aku cuti. Punye lah ramai org + rambang mata. Last - last beli air mata kucing. Nampak sirap bandung kat bazar boleh pulak ajak kawan aku pergi beli susu cair & ais krim soda. Lebih baik aku buat sendiri. Lagi jimat + sedap. Dahla kat bazar ramai kenal aku. Hahaha. Femus x? Masing - masing promote suruh aku beli. Ceh. Ingat perut aku ni besar sgt ke nak makan sume sume tue? Hish. Lepas tue aku pergi dgn aunty V. Teringin nak makan nasi beriyani. Beli kat abg hensem tue. Then x sangka pulak dpt murtabak free dari sowg mamat Ikhwan tue. Mamat Ikhwan uh mmg regular customer. Sebaya tp pggl aku 'akak'. Kuang asam tol. Selalu kene paw nuget ngn aku. Hehehe. Aku ingatkan sekeping tp dlm tue 2 keping. Dahla dpt murtabak free then dpt nasi beriyani free lg kat sowg akak uh. Seriously mmg xdpt makan sbb perut aku dah full house. Latest aku pergi, nak makan nasi kukus + ayam dara tp xde rezeki HABISSS!!!. Sedih tau x! Dah kecewe sbb xtau nak beli ape. Cik Mat belanje keow teow basah. Rezeki rezeki. Aunty nak cari murtabak malangnya murtabak tinggal daging je. Ayam habis. Aunty x makan daging. So rekemen aunty beli roti john kat sowg regular customer nie. Seriously roti john dye paling sedap aku pernah rasa sepanjang aku hidup sbb kat dlm roti john dye tue adw mcm - mcm rempah. Roti john org lain xde secret recipe nie. Dye siap bgtau aku jgn bgtau org lain sbb aku dah tau rahsia dye. Hahahaha. Bile kteowg pergi bazaar, kteowg akan berbuke kat kedai. Nasib la bos aku si Uncle J x kisah.

Tinggal seminggu nak raya ni baju raya pun belum beli lg. Actually adew lg 2 helai baju kurung x berpakai lg pun. Mak aku dah membebel. X kire X kire nak shopping jgk. Huhuhuhu. I'm counting the day wif Kak Timah. Xsabar menjalankan operasi jahat bersama - sama lg. Hehehehe. Si Soya n Ana adew ajak aku g shopping KL TETAPI aku x boleh cuti sesuka hati sbb malam - malam aku sowg yg jage. Dowg x faham. Aku hanya free ahad mlm je. Ni aku tgh tunggu adk aku balik bercuti sbb kononnya nak buat chocolate chip cookies tuk raya nie. Entah angan - angan minah jenin ke ape nie. Hehehehe.

Semoga malam - malam terakhir Ramadhan nie kite buat amal banyak - banyak! Orang ckp jika doa kita jatuh pada malam Lailatur Qadar doanya akan dimakbulkan Allah. Amin. Siapa tahu Ramadhan terakhir kan! Bile aku cerita bos ckp aku buang tebiat. Buang tebiat kejadahnya! Aku belum nak mati lg la. Hahaha. Ayat manis nak limau kasturi free. Hehehe. Ohhh lupe nak ckp nama baru yg diberi oleh bos aku ialah Nana Kasturi. Sbb aku suka sgt amik limau kasturi free & buat sirap limau kasturi. Dowg dah bg peringatan keburukan kekerapan meminum limau kasturi tp X KIRE X KIRE NAK JUGAK!


p/s: Ptg td dpt panggilan....  I"M WAITING FOR GOOD NEWS..... CAN'T WAIT !!!! HOPEFULLY !!!! AMIN !!!



1 comment:

  1. Tak pe aku faham...haha
    aku ingatkan bila kau sebut ramadan terakhir tu, ko cakap pasal cite tv3 tu..hehe

    berita apa?? ada orang masuk meminang ke? haha :D

    ReplyDelete